Jednym z podstawowych kryteriów naukowych jest weryfikowalność i falsyfikowalność założeń oraz skuteczności danej interwencji, w tym interwencji psychoterapeutycznej. Aktualne kryteria APA sugerują wagę różnych typów badań, zwracając jednak uwagę na istotność ich odpowiedniego zaprojektowania. W związku z tym kluczowe jest: 1) skoncentrowanie się na analizie istniejących danych, 2) prowadzenie nowych badań opartych na najnowszej wiedzy i diagnozach, 3) promocja podejść w edukacji i szkoleniach psychoterapeutycznych, które posiadają solidną bazę empiryczną, oraz 4) informowanie studentów o wynikach badań naukowych.
W związku z tym poniżej prezentujemy opis różnych typów badań w psychoterapii oraz wskaźników skuteczności.
Dane naukowe na temat wykształcenia bazowego psychoterapeutów
Ustawa o zawodzie psychoterapeuty ma określać minima, jakie musi spełnić osoba, która
rozpoczyna czteroletnie szkolenie psychoterapeutyczne. Elementem dyskusji na ten
temat jest dyskusja na temat wykształcenia bazowego, czyli formalnych kwalifikacji
zawodowych, jakie musi spełnić osoba kandydująca. Grupa Robocza jest aktualnie
jedyną stroną w ramach dyskusji o Ustawie, która prezentuje naukowe, empiryczne
podstawy pod namysł na ten temat.